Sokka irti Suomessa riittää korjattavaa - tavoitteena hyvinvoiva kansa.

Julkinen palaute Sanoma Oy:lle ja Postille

  • Julkinen palaute Sanoma Oy:lle ja Postille

Peruin juuri Aku Ankka –lehden tilauksen ja se on iso juttu. Lehti tilattiin meille jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja se on tullut meille katkeamatta myös ulkomailla asumisen ajan. Kaikki kuitenkin muuttui tämän vuoden alussa. Olen vihainen ja turhautunut ja koska Sanoma-konserni on poistanut nettisivuiltaan palautteenantomahdollisuuden, annan palautteen nyt julkisesti.

Muutimme tammikuussa kuluvaa vuotta ja elin hyvässä uskossa, että osoitteenmuutos Väestörekisterin kautta toimii. Noin kuukauden ajan saimme Akumme postin kääntämänä perille, mutta sitten lehtien tulo loppui. Emme kiinnittäneet asiaan kovin nopeasti huomiota. Kun vihdoin sain avattua Sanoman nettipalvelun, päivitin osoitteen. Saimme kevään mittaan yhden tai kaksi lehteä, mutta pääsääntöisesti elimme ilman Aku Ankkaa. Vihdoin soitin ja jonotin (8,8 snt/min.) asiakaspalveluun, jossa minulle hyvin ripittävällä äänellä kerrottiin, että osoitteenmuutos maistraatin kautta ei toimi, kun lehti tuli molempien lasten nimellä. Mistä minun olisi tämä pitänyt tietää?

 Saamani ylimielinen palvelu puhelimessa suututti minut todenteolla. Ilmoitin, että jos lehteä ei ensi viikolla tule, irtisanon tilauksen. (Kummasti seuraaana päivänä tipahti postiluukusta yksi lehti, mutta jatkoa ei seurannut.) Huomasin kuitenkin, että itselleni oli tapahtunut osoitteenmuutosta tehdessä näppäilyvirhe, joten katuosoite ja postinumero eivät vastanneet toisiaan. Ihmettelen todella, että mikään järjestelmä sen paremmin Sanoma-konsernissa kuin Postissakaan ei herjaa tästä virheestä, vaan toimitus yksinkertaisesti jää tulematta. Vastuu on siirretty täysin kuluttajalle, vaikka kyse olisi vain yksinkertaisesta ohjelmoinnista. Ohjelmoinnista, joka on monessa paikassa ainakin aiempina vuosina toiminut.

Tänään yritin irtisanoa tilausta ensin netissä, mutta siellä irtisanominen olisi onnistunut vasta seuraavan tilausjakson loppuun eli vuoden päähän. Niinpä jonotin taas viitisen minuuttia asiakaspalveluun, joka nopeasti kirjasi lopetuksen. Puhelimeen vastannut henkilö ei halunnut selvittää, miksi irtisanon tilauksen. Voi tietysti olla, että nimeni kohdalla näkyi punaisella präntillä ”ongelmatapaus” – en voi tietää.

Niinpä sanon nyt Akulle heipat ja koetan välttää nykyisen Postin ”palveluita” viimeiseen asti. Lopuksi kysyn – missä asiakaspalvelu?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Saksassa jonotuksesta rahastaminen on lainvastaista.Jopa niin,että vastaamisen jälkeen toiselle henkilölle siirretyn puhelun odotusajasta ei saa laskuttaa.
Sakon yläraja on 6-numeroinen määrä euroja.

Toimituksen poiminnat