Sokka irti Suomessa riittää korjattavaa - tavoitteena hyvinvoiva kansa.

Ihmisen ja hänen aikansa kunnioittamisesta

 

Suomalainen palvelu – ainakin itselleni tämä sanapari antaa melko ristiriitaisen mielikuvan. Pienyrittäjät palvelun usein hallitsevat, mutta suurissa organisaatioissa tilanne rupeaa helposti lipsumaan. Puhumattakaan julkisin varoin rahoitetuista organisaatioista, joissa prosessia optimoidaan asiakkaan kustannuksella. Seuraavassa esimerkki:

Lapseni sairastaa diabetestä. Taudin hoito vaatii jatkuvaa lapsen verensokerin sekä syömisten ja liikumisen määrän tarkkailua. Tämän lisäksi hoitosuhteemme HUSiin vaatii moninaisia toimenpiteitä.

  1. Lääkärikäynti kolmen kk välein Naistenklinikalla
  2. Hoitotarvikkeiden tilaus ja nouto noin kolmen kuukauden välein joko itselleni hankalasti sijoittuvasta postitoimipaikasta tai Koskelan sairaalasta.
  3. Insuliinin osto apteekista.
  4. Vuosittaisten verikokeiden hoitaminen HUSin laboratoriossa. Tämä ei hoidu yhdellä kerralla, sillä pissanäytettä varten pitää ensin hakea laboratoriolta purkki. Lisäksi minulle ei kerrottu, että verikokeissa otetaan myös kolesteroli eikä lapsi saisi syödä ennen kokeita. Niinpä myös lapsi pitäisi nyt raahata toistamiseen verikokeeseen, jos haluamme kolesteroliarvonkin selvittää.
  5. Pissanäytteen vieminen laboratorioon, joka ei todellakaan sijaitse normaalien reittieni varrella.

Tämä hosuminen moneen eri suuntaan vie paitsi energiaa, myös aikaa ja rahaa. Lisäksi näin surkea asioiden organisointi nostattaa kauhean ketutuksen. Kuka on miettinyt prosessia potilaan eli asiakkaan kannalta? Eikö tavoite pitäisi olla siinä, että tauti haittaisi elämää mahdollisimman vähän ja jättäisi tilaa normaalille elämällä?

 

Parannusehdotukseni:

Kaikki toimenpiteet hoidetaan lääkärikäynnin yhteydessä. Hoitoyksiköihin tulee palauttaaa niin laboratoriotoiminnot kuin sairaala-apteekitkin, joista saa mukaansa hoitotarvikkeet ja insuliinit. Myös pissanäytepurkin voi antaa mukaan jo kolme kuukautta aiemmin, jotta sitä ei erikseen mistään tarvitse hakea.

Nykyinen systeemi palvelee vain systeemiä, ei ihmistä. Tämä ihmisen kyykyttäminen niin terveydenhuollossa kuin muissakin julkisissa instansseissa on suurin syy Suomen heikkoon ilmapiiriin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat